Social Impact?

Social impact, Environmental impact, Positive impact, Impact measurement, Impact assessment, Impact reporting, Impact management, Impact evaluation, impactvol ondernemen… In de afgelopen jaren lijkt het steeds populairder om in allerlei management- en marketingtermen het woord ‘impact’ op te nemen. Zo is ook de term ‘social impact’ de afgelopen jaren een steeds populairdere modeterm geworden.

Bedrijven en instanties geven aan dat ze zich meer richten op het creëren van sociale impact en het bijdragen aan een betere wereld. Echter, het is van cruciaal belang dat Social Impact in de praktijk verder gaat dan alleen een strategische doelstelling of marketing term. Practice what you preach! Laat het niet enkel mooie woorden zijn, maar breng het ook echt in de praktijk.

Het realiseren van sociale impact vereist concrete acties, een oprechte betrokkenheid en een authentieke inzet van middelen en invloed. Bedrijven moeten daarom meer doen dan alleen het stellen van doelen en ontwikkelen van campagnes. Bedrijven moeten hun bedrijfsvoering en manier van zakendoen aanpassen om actief bij te dragen aan Social Impact.

Een belangrijke ontwikkeling om bedrijven te stimuleren om daadwerkelijk bij te dragen aan Social Impact, is de introductie van de ESG-rapportages. ESG-rapportages staan voor Environment, Social, and Governance rapportages en hebben als doel om bedrijven te verplichten hun impact op deze gebieden transparant te maken. Het rapport geeft een overzicht van hoe bedrijven presteren op het gebied van duurzaamheid, sociale impact en corporate governance.

Het is goed dat deze richtlijnen in de maak zijn. Hierdoor worden bedrijven niet alleen gestimuleerd om hun inzet op Social Impact te vergroten, maar worden zij ook verantwoordelijk gehouden voor hun prestaties op dit gebied. Het verplicht maken van ESG-rapportages zal bedrijven stimuleren om serieus werk te maken van Social Impact en zorgen voor meer transparantie.

Als bedrijf dat zich richt op Social Return, weten wij als geen ander hoe belangrijk het is dat werkgevers daadwerkelijk Social Impact realiseren. Het is belangrijk dat bedrijven op een oprechte en authentieke manier bijdragen aan Social Impact. Het is niet voldoende om alleen te zeggen dat je bijdraagt aan een betere wereld, maar bedrijven moeten dit ook daadwerkelijk laten zien en de concrete resultaten van hun inzet rapporteren. Dus geen loze beloftes waarbij aangegeven wordt een grote bijdrage te leveren om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen, maar aantoonbare resultaten van een bijdrage om mensen duurzaam uit te laten stromen uit een uitkering. 

Samen geven we meer betekenis aan ‘Social Impact’, meer dan een modeterm. Het is belangrijk dat bedrijven zich bewust zijn van het belang van concrete acties en een oprechte betrokkenheid om bij te dragen aan Social Impact. De introductie van ESG-rapportages zal bedrijven stimuleren om zich serieus te richten op Social Impact en de verplichte rapportages zorgen voor meer transparantie.

Heeft u te maken met Social Return verplichtingen en wilt u uw inspanningen hierin inzichtelijk maken? Wilt u weten hoe u als organisatie meer Social Impact kunt maken?

SROI Specialist heeft een SROI Quickscan en een rapportagetool ontwikkeld om bedrijven te helpen hun SROI-verplichtingen, -inspanningen en -mogelijkheden inzichtelijk te maken en de voortgang hierin te monitoren en te rapporteren.

Meer weten? We vertellen u graag wat wij voor u kunnen betekenen.